לא משנה כמה מנועי חיפוש יש ברשת, רוב המשתמשים מחפשים מידע ב-Google או ב-Yandex. שני ענקים אלה במשך שנים רבות נלחמים אחד עם השני על הקהל דובר רוסית.
Google כבר מזמן רדפה אחרי Yandex ובשנת 2018 התחילה להתעלות עליה. כך, הדו”ח מדצמבר 2018 הראה כי חלק של Google עומד על 53.5% ושל Yandex על 42.7%.
שני מנועי החיפוש עובדים על עקרונות דומים אך משתמשים בגישות שונות בשאיפה לשפר את איכות החיפוש. זו הסיבה להבדלים די משמעותיים בדירוג האתרים. Yandex ו-Google מסתכלות על חשיבות של קריטריונים מסוימים בצורה מעט שונה לכן הרבה פעמים קשה להשיג דירוג טוב בשני מנועי חיפוש בו זמנית.
קודם כל, צריך לקחת בשחבון ש-Google הוא מנוע חיפוש אמריקאי במקור ושליטה שלו בשפה הרוסית הרבה פחות טובה מ-Yandex. כמו כל זר, לפעמים הוא לא אינו מצליח להבין את הכוונה של משתמש דובר רוסית ומציג מידע שאינו רלוונטי.
לכן אל תופתעו אם Google תציג את האתר שלכם לשאילתת חיפוש שמלכתחילה חיפשה מידע אחר לחלוטין (אם כי גם Yandex אינה מושלמת במובן הזה). מקדמי אתרים כל הזמן נתקלים במצבים כאשר אותה שאילתת חיפוש נחשבת על ידי מנועי החיפוש לרלוונטית עבור אתרים שונים לגמרי.
כמו כן, אם הכוונה של המשתמש אינה ברורה, Google מציעה לו אפשרויות שונות – הן אינפורמטיביות והן שיווקיות, כאשר Yandex נוטה יותר לאופציות שיווקיות. כמו כן, מנועי חיפוש יכולים לסווג שאילתות בדרכים שונות. אפילו התלות ממיקום גיאוגרפי בכמה שאילתות של Google לא תמיד חד-משמעית כמו אצל Yandex.
אבל בואו נעשה סדר בכל האספקטים של דירוג אתרים. נתחיל ישר מהצגת הפלט.
Contents
דף פלט של תוצאות חיפוש
Google ו-Yandex מציגות את תוצאות החיפוש בצורה מעט שונה. על מקדמי האתרים להיות מודעים להבדלים אלה כדי להשיג לאתר שלהם דירוג גבוה יותר. לדוגמה, כל מנוע חיפוש מציע למקדמי אתרים אפשרויות לסימון מיקרודאטה על מנת להתבלט בין המתחרים ולהיות הראשון שפותר את הבעיה של המשתמש.
מספר מאפיינים של דף פלט ב-Yandex:
- האורך המקסימלי של הכותרת – 50-55 תווים;
- האורך המקסימלי של התיאור: כ-160 תווים. המערכת הרבה פעמים מושכת לתוך סניפט (snippet) את החלק הרלוונטי של הטקסט בדף ולא את התוכן של תג מטא;
- האתרים מציגים סמלים;
- בעזרת מודול “Products and prices” אפשר להציג בתיאור את המחירים של מוצרים ושירותים מסוימים;
- סניפט של מנוע חיפוש מושך גם את הנתונים של “yDi “. בהרשמה ניתן לציין עד 5 עמודים, בהם בעת הדירוג ב-Yandex יוצגו פרטי קשר של החברה;
- לאחרונה, מנוע חיפוש השיק שירות Yandex.Dialogues שמאפשר לשוחח עם נציג מבלי לעבור לאתר של החברה;
- במקומות דומינטיים בפלט של שאילתות חיפוש רבות נמצאים אגרגטורים (התופעה קשורה למאפייני דירוג של אתרים מסחריים אך נדבר על זה בהמשך).
מאפיינים של Google:
- אורך מירבי של הכותרת: 70-71 תווים;
- אורך תיאור מקסימלי: 100 תווים לכל שורה (סה”כ בתיאור מוצגות עד 3 שורות). תג מטא משמש ליצירת סניפט;
- בתיאור של העמודים בפלט תוצאות חיפוש בעזרת הפורמט LD-jsonניתן להוסיף טווח מחירים. ב-Yandex האופציה הזאת עדיין לא קיימת;
- בפאנל של מנהל האתר, ניתן לראות את המראה של סניפטים ולבדוק האם יש שגיאות.
באופן כללי, מנועי חיפוש שואפים לספק מקסימום של מידע באתרים שלהם ולא לאלץ משתמשים לעשות תנועות מיותרות. מצד אחד, זה מפריע לקבל קליקים לאתר שלכם, מצד שני, הדבר עוזר לחטוף לקוחות מתחרים שהדירוג שלהם גבוה יותר. לכן מומלץ לנצל יכולות של כל מנוע חיפוש בנפרד ולעקוב אחר עדכונים.
קידום אתרים טכני
כאשר אנו מדברים על ההיבטים הטכניים שמשפיעים על הדירוג, בראש ובראשונה, צריך לציין את ההתאמה שהאתר לגלישה בנייד. הקאצ’ של Google בהקשר זה הוא mobile-first indexing.
כיום Google מכוונת קודם כל לגולשים בסלולר ולכן לצורך דירוג ואינדקס היא משתמשת בגרסה שמותאמת לטלופן נייד.
כמו כן, Google מתייחסת בקפדנות למהירות של האתר ואף הצהירה כי זהו קריטריון חשוב לדירוג. לא פלא שהיא יצרה כלי לניתוח משלה – PageSpeed Insights.
למרות ש-Google יותר ספציפית בדרישותיה הקשורים להיבטים טכניים של האתרים, אך זה לא אומר שזמינות של הגרסה לגילשה בנייד ומהירות האתר אינן חשובות עבור Yandex.
פשוט מנוע זה חיפוש קצת פחות עקשני לגבי הגורמים האלה. אך אל תשכחו שכל האספקטים האלה קשורים ישירות לחוויית המשתמש, כאשר Yandex שמה דגש על נוחות של המשתמשים במיוחד בתוצאות חיפוש שיווקיות (על הנושא הזה נדבר בהמשך).
קידום אתרים מקומי
לשני מנועי החיפוש יש הבדלים משמעותיים הנושא של גאוטרגטינג (GeoTargeting). בפאנל מנהל האתר ב-Yandex ניתן לציין אזור ספציפי של האתר בעוד ש-Google מסתפקת רק בציון מדינה.
זה עלול להווה בעיה לאתרים עם מיקום ספציפי מכיוון ש-Google לפעמים אינה מייחסת להם אזור גיאוגרפי מה שמונע מהאתר להיות בצמרת תוצאות שמוצגות עבור שאילתות חיפוש תלויות- מיקום בלי ציון השם של העיר.
הרשמה בפלטפורומות “Google BusinessMy” ו-Google Maps לפעמים (אך לא תמיד) עוזרת לפתור את הבעיה הזאת.
אם אתם מקדמים אתר בכמה אזורים במקביל, במקרה זה עבור Yandex לכל אזור מומלץ לבנות תת-דומיין. אך אסטרטגיה זו לא עובדת ב-Google. עדיף לבנות באתר הראשי עמודים אזוריים (תיקיות).
תוכן
תוכן איכותי ושימושי הולך טוב בכל מקום. אך כאשר מדובר באתרים מסחריים, הרבה פעמים אנחנו נתקלים בטקסטי SEO שבלוניים ומשעממים. לכל מנוע חיפוש יש גישה שונה לתוכן כזה.
Google מתייחסת לאנקור מדויק ולטקסטי SEO בצורה די סבלנית (למרות שלא כדאי להגזים עם זה), בעוד ש-Yandex יכולה להעניש על דבר כזה.
כפי שרואים בתמונה, חנויות אינטרנטיות יכולות להגיע לצמרת תוצאות חיפוש של Yandex בלי טקסטי SEO ארוכים. עושים את זה באמצעות אלגוריטם סינון של Yandex בשם “Baden-Baden”.
אם אתם רוצים לקבל דירוג טוב ב-Google וגם לעבור בהצלחה את הסינון של Yandex, את טקסטי SEO עדיף לסגור עם תג <noindex>. כך Yandex תבין שלא צריך לתת אינדקס לטקסט ו-Google פשוט תתעלם מהתג הזה.
הבדל חשוב נוסף הוא ש-Google אוהבת טקסטים ארוכים (כך טוענים הרבה מומחים מערביים), בעוד שב-Yandex גם טקסטים קצרים יכולים להגיע לצמרת תוצאות החיפוש.
זה די מרשים, אבל צריך לזכור שלכל מנוע חיפוש חשובה קודם כל האיכות ולא הכמות. אלפיים מילים שלא מעניינים אף אחד לא יביאו את האתר שלכם לצמרת הנחשקת כל כך של Google.
Google אוהבת עדכונים ומגיבה אליהם במהירות. התוכן צריך להתחדש ולהתעדכן מדי פעם. Yandex עדיין לא חכמה מספיק מהבחינה הזאת והיא לא תמיד מסוגלת להעריך שינויים איכותיים בטקסטים, כך שלפעמים עדכוני תוכן באתר יכולים להשפיע על הדירוג אפילו לרעה.
גורמים שיווקיים
לראשונה Yandex התחילה לדבר על גורמיים שיווקיים עוד בשנת 2011. זו הייתה התקופה שהחברה התחילה לשנות את גישתה לדירוג האתרים ולהפחית את השפעתם של הקישורים. מרגע זה היא שמה יותר דגש על התוכן הפנימי של אתר מסחרי.
בלי לרדת לפרטים, גורמים שיווקיים כוללים כל דבר שיוצר אימון אצל לקוח (פרטי קשר, מידע על החברה, מוצרים, אספקה, מחירים וכו’) ומאפשר לפתור את הבעיה בצורה מהירה ונוחה ככל האפשר (עיצוב, מבנה, ניווט, מגוון רחב של מוצרים).
Google לא הצהירה הצהרות בקשר לקבוצת הגורמים הזאת, אך ברור שגם בשבילה הם משחקים תפקיד חשוב. ההבדל היחיד הוא שתוצאות של שיפור גורמים שיווקיים יביאו להישגים הרבה יותר טובים ב-Yandex (במיוחד הרחבת מגוון המוצרים) מאשר ב-Google. זו הסיבה לחשיבות רבה כל כך של אגרגטורים בפלט של Yandex – קשה להתחרות איתם במגוון המוצרים.
קישורים כגורם דירוג
ב-Google, קישורים יחד עם תוכן הם אחד הגורמים החשובים ביותר לדירוג. ב-Yandex אפשר להשיג תוצאות טובות גם בלי קישרים (למשל, בעזרת גורמים שיווקיים), בעוד שב-Google יהיה הרבה יותר קשה לעשות את זה.
אם מסתכלים על צמרת תוצאות חיפוש של Google, אפשר לראות שבמקומות הראשונים נמצאים בעיקר האתרים עם כמות גבוהה של קישורים.
לא כדאי להתעסק יותר מדי בהחלפת קישורים מכיוון שזה יהווה סכנה לדירוג שלכם ב-Yandex. לאתר זה יש דרישות קפדניות לאיכות הקישורים וחוץ מזה תהליך הדחייה שלהם במקרה של קבלת עונש הוא הרבה יותר מסובך מאשר ב-Google (כי ל-Google יש כלי מיוחד למטרה הזאת).
גורמים התנהגותיים
מומחי Google כל פעם מכחישים כי מנוע החיפוש שלהם משתמש בנתונים של Google Analytics כדי לקבוע את מידת הרלוונטיות של האתרים. Google מתייחסת לגורמים התנהגותיים רק בתוצאות החיפוש שלה ולא אכפת לה מכל מה שקורה באתרים אחרים.
אבל אלה רק דיבורים. למעשה, על פי מחקרים רבים, עדיין קיים קשר בין התנהגות המשתמש באתר למיקום בתוצאות חיפוש, למרות ש-Google לא נותנת עונשים על תנועה מלאכותית של גורמים התנהגותיים.
באשר ל-Yandex, עוד ב-2014 היא החליטה לתת יותר משקל לגורמים התנהגותיים. מקדמי אתרים כרגיל לקחו את הצהרה הזאת בתור קריאה לפעולה ומהר מאוד מנוע חיפוש היה צריך לקבוע עונשים לתנועה מלאכותית של גורמים התנהגותיים.
סימולציה של פעולות המשתמשים בתוצאות החיפוש ובאתר עדיין עלולה להסתייים בעונש מ-Yandex, לכן לא מומלץ לעשות את זה.
מדדי איכות
שני מנועי החיפוש עד לאחרונה השתמשו במדדי איכות שהתבססו אך ורק על קישורים (TIC ו-kPageRan). Google כבר מזמן הפסיקה לעדכן את kPageRan, אבל זה לא השפיע על חשיבותו בדירוג האתרים. לפחות כך אומרים האנשים שעובדים בחברה.
בשנת 2018, Yandex עברה מ-TIC למדד בשם SQI שתלוי מהרבה גורמים. באחד מהמחקרים שפורסם בשנה שעברה על ידי המומחים שחברת Rookee, לא נמצא קשר בין מיקום בדירוג ל-SQI, למרות של למרכיבים מסוימים של מדד זה כן יש השפעה על דירוג תוצאות החיפוש.
באשר לאתרים באיכות נמוכה, ל-Yandex יש תפיסה מאוד ברורה לגביהם. היא אפילו פרסמה באתר שלה רשימת סימנים של אתרים באיכות נמוכה.
ובאופן כללי…
דבר אחד בטוח: המגמה העיקרית במנועי חיפוש היא שיפור איכות הפלט של תוצאות חיפוש. אתרים באיכות נמוכה לא יקבלו דירוג גבוה באף מנוע חיפוש.
שיפור של עיצוב, פונקציונליות, תוכן, השגת קישורים איכותיים ושימוש בערוצים שיווקיים אחרים – כל זה בסופו של דבר יוביל למיקום גבוה יותר ב-Google וב-Yandex ללא קשר לעדכונים ועונשים שהחברות האלה ימציאו.