הרשתות החברתיות הפופולריות ביותר באינטרנט הרוסי כיום הן:

  • VKontakte;
  • Odnoklassniki;
  • Facebook;
  • Twitter;
  • Instagram.

בואו נסתכל על הרשתות החברתיות האלה מבחינת התועלת שלהן לעסקים. מה כל כך מעניין בהם ולמה הם מועילים?

VKontakte היא הרשת החברתית הפופולרית ביותר ברוסיה, השניה מבחינת הפופולריות בבלרוס והשלישית באוקראינה. מספר המבקרים החודשי באתר הוא מעל 97 מיליון אנשים. לכן יש לו פוטנציאל פרסומי עצום.

VKontakte מאפשרת לחברות ליצור קבוצות ועמודים, בהם ניתן לפרסם חדשות, תמונות, סרטונים והקלטות. כמו כן, אפשר לחבר לעמוד עסקי חנות אינטרנטית ולקבל תשלום מיידי. בנוסף, ישנה אפשרות להעלות לאתר פרסום תצוגתי-קונטקסטואלי.

Facebook היא הרשת החברתית הבינלאומית הגדולה ביותר עם יותר ממיליארד משתמשים ברחבי העולם. מספר המשתמשים הפעילים שלה נע סביב 720 מליון איש. עם זאת, ישנן כמה רשתות חברתיות מקומיות שעולות בפופולריות שלהן על Facebook.

ברוסיה, זה Vkontakte. חברות הרשומות ב-Facebook יכולות ליצור דפים עסקיים, לפרסם חדשות, תמונות, סרטונים ולהשתמש בפרסום תצוגתי-קונטקסטואלי. משתמשים יכולים לתת דירוג לחברות ולכתוב תגובות. עם זאת, קידום של חברות ב-Facebook לא מביא תוצאות מרשימות למדי.

הרבה פעמים, הנוכחות ברשת חברתית זו היא רק בשביל לסמן “וי”. יש לציין גם ירידה בפופולריות של Facebook בקרב המשתמשים. הרבה משקיעים מעבירים ביקורת על Facebook בשל חוסר אסטרטגיה ברורה.

Odnoklassniki היא רשת חברתית עם יותר מ-300 מיליון משתמשים. מספר המבקרים החודשי עומד על מעל 70 מיליון אנשים. האתר נמצא ברשימת 7 האתרים הפופולריים ביותר במדינות חבר העמים ובמקום 21 בעולם.

גיל המשתמשים ב-Odnoklassniki ב-10-15 שנים גבוה יותר מגיל של המשתמשים ב-Facebook ו-VKontakte. לרוב, מדובר באנשים בני 30-65. ב- Odnoklassniki קיימת מודרציה מאוד קפדנית, לכן כמעט ואין שם ספאם או בוטים. בנוסף, קהל משתמשים ברשת חברתית זו לא אוהב לעבור לאתרים אחרים.

לכן, קידום שירותים ב-Odnoklassniki הוא קצת מסובך יותר. עם זאת, ניתן ליצור קבוצה משלכם. בשנת 2019 Odnoklassniki השיקה חשבון פרסום לעסקים קטנים ויוצרי תוכן.

Twitter הוא מיקרובלוג עם 200 מיליון מבקרים, כאשר 50 מהם משתמשים בו מדי יום. גם לחברות וגם לפוליטיקאים, כוכבי מוסיקה, קולנוע, וספורט יש חשבון ב-Twitter.

האתר מאפשר לשתף חדשות, רעיונות ותמונות. לרשת חברתית זו אין כלים מיוחדים מלבד פרסום ממוקד. אך יש ל-Twitter בלוג מיוחד, בו מסבירים למותגים כיצד לנהל בלוגים משלהם.

Instagram היא רשת חברתית שמאפשרת לאנשים לשתף תמונות וסרטוני וידאו מחייהם היומיומיים. למרות שהאתר הושק רק באוקטובר 2010, כיום יש לו יותר מ-1.1 מיליארד משתמשים. מדי יום יותר ממליארד תמונות מועלות ל-Instagram דרך רשתות חברתיות שונות. כמובן שקהל כה גדול ופעיל משך אליו עסקים רבים.

מותגים מיהרו להציף את הרשת החברתית הזאת. לאתר יש את כל הכלים הנדרשים, במיוחד בכל מה שקשור לניהול חשבון עסקי.

בשנת 2019, הרשת החברתית השיקה אופציה חדשה לקניות מקוונות דרך האפליקציה שלה. חברות מפורסמות כגון Burberry, Red Bull, Playboy, Starbucks משתמשות ב-Instagram לצורך קידום המותג שלהן.

כלי תקשורת ורשתות חברתיות בחייהם של ישראלים דוברי רוסית. תוצאות מחקר של האתר NEWSru.co.il

אתר NEWSru.co.il עשה מחקר בנושא כלי תקשורת ורשתות חברתיות בחייהם של ישראלים דוברי רוסית.

המחקר הראה כי:

  • רוב המשתמשים שלנו (54%) עוקבים באופן קבוע אחר החדשות האחרונות (בינואר 2018 היה 48%);
  • 29% עוקבים אחר החדשות “על בסיס יומיומי, מספר פעמים ביום, אך לא באופן קבוע”;
  • 15% עוקבים אחר החדשות ” על בסיס יומיומי, אך בדרך כלל לא יותר מפעם ביום”;
  • 88-90% באופן קבוע נכנסים לאתרי חדשות;
  • 36-40% באופן קבוע משתמשים ברשתות חברתיות;
  • 26-27% באופן קבוע צופים בטלוויזיה;
  • 18% באופן קבוע מאזינים לרדיו;
  • ורק 5-6% באופן קבוע קוראים עיתונים.

הגדרנו כי “באופן קבוע” פירושו “לפחות פעם בשבוע”.

כמו כן, המחקר הראה כי אלה שגרים בארץ פחות מ-5 שנים מבקרים לעיתי קרובות יחסית באתרי חדשות ורשתות חברתיות לעומת אלה שמתגוררים בארץ יותר מ-5 שנים. עם זאת, הנציגים של “העליה החדשה” פחות צופים בטלוויזיה, מאזינים לרדיו וקוראים עיתונים.

אנשים מתחת לגיל 50 פעילים באופן יותר משמעותי ברשתות החברתיות מאשר אלה שמעל גיל 50. עם זאת, “הצעירים” הרבה פחות צופים בטלוויזיה מאשר “המבוגרים”. אנשים מתחת לגיל 50 מעט פחות מבקרים באתרי חדשות, ופחות מאזינים לרדיו לעומת אלה שמעל 50.

בדרך כלל, המשתמשים שלנו מקבלים מידע מ:

  • אתרי חדשות (93%);
  • רשתות חברתיות (34%);
  • טלוויזיה (33%);
  • רדיו (24%);
  • מסנג’רים בטלפון נייד (10%).

 

  • 37% מהמשתתפים במחקר צופים בערוץ 9 (ערוץ ישראלי לדוברי רוסית) – שיעור הצופים שלו עלה ב-7% מאז ינואר 2018;
  • 20% צופים ב ערוץ RTVi;
  • 18% צופים בערוץ הראשון של רוסיה;
  • 17% צופים בערוץ Dozhd;
  • 15% צופים ב-RTR-Planet;
  • 13% צופים ב-NTV.

 

מתוך ערוצים בשפה העברית:

  • 15% בחרו בערוץ 12;
  • במקום השני ערוץ 13 עם 14% של צופים;
  • 11% צופים בערוץ 11;
  • בערוץ 20 בחרו רק 3% מהקוראים שלנו.

 

  • 17% מעדיפים ערוצי קולנוע;
  • 17% צופים בערוץ נשיונל ג’יאוגרפיק;
  • 13% – ערוץ היסטוריה;
  • 13% – ערוץ Discovery.

 

  • 45% מהקוראים שלנו טוענים כי הם לא מאזינים לרדיו;
  • כאשר תחנת הרדיו הפופולרית ביותר היא “כאן רקע”. 26% מהמשתתפים במחקר מאזינים לתחנה זו באופן קבוע (לא נצפתה ירידה בשיעור המאזינים שלה בשנה-שנתיים האחרונות);
  • תחנת הרדיו השנייה מבחינת הפופולריות היא “גלי צה”ל” – 13%;
  • אחריה נמצאות “גלגלץ” – 12%;
  • “כאן ב'” – 12%;
  • “Pervoe Radio” (בשפה הרוסית) – 11%;
  • “כאן 88” – 7%;
  • “קול המוזיקה” – 6%.

 

  • 7% ממשתתפי המחקר קוראים את העיתון בשפה העברית “ישראל היום “(לפני חמש שנים השיעור הזה עמד על 14%, ובינואר 2018 – 9%);
  • 3% – “ידיעות אחרונות;
  • 3% – “Novosti nedeli”.

 

75% מהמשתתפים כלל לא קוראים עיתונים (לפני 5 שנים השיעור הזה עמד על 59%, בינואר 2018 – 70%).

האתרים הפופולריים ביותר בשפה העברית בקרב המשתתפים במחקר הם:

  • ynet 29%;
  • 17% וואלה.

 

בין אתרי החדשות הישראליים בשפה הרוסית, בנוסף ל newsru.co.il, הפופולריים ביותר הם:

  • 9tv.co.il – 30%;
  • mignews.com – 28%;
  • vesty.co.il – 27%;
  • israelinfo.ru – 25%;
  • zahav.ru – 23%;
  • cursorinfo.co.il – 19%.

קהל המבקרים באתר vesty.co.il עלה משמעותית, כאשר שיעור המבקרים באתר cursorinfo.co.il ירד (נתונים דומים מוצגים גם באתר SimilarWeb).

עם זאת, 39% מהמשתתפים טענו כי בין אתרי החדשות הישראליים בשפה הרוסית הם קוראים רק את newsru.co.il.

בין אתרי חדשות זרים, הפופולריים ביותר בקרב המבקרים שלנו הם:

  • newsru.com 20%;
  • lenta.ru 17%;
  • meduza.io 11%;
  • news.google.com 11%;
  • bbc.co.uk 9%.

47% מהמשתתפים טענו כי יש להם בלוג אישי או פרופיל ברשת חברתית.

  • 62% טוענים כי הם משתמשים ברשת החברתית Facebook (כלומר ברשת הזאת משתמשים אף אלה שאין להם פרופיל אישי ב-Facebook או שהפרופיל הזה אינו פעיל).
  • 22% משתמשים ב-Odnoklassniki (הפופולריות של רשת זו בקרב הקוראים שלנו יורדת משנה לשנה);
  • 13% משתמשים ב-Instagram;
  • 8% – ב-LiveJournal (רק לפני שנים ב-LiveJournal השתמשו 21.5% מהמשתמשים);
  • VKontakte – 8%;
  • LinkedIn – 5%;
  • 5% -Twitter.

32% מהמשתתפים עוקבים בקביעות אחרי חדשות באמצעות בלוגים ורשתות חברתיות,

27% עושים זאת לעיתים רחוקות.

עם זאת 19% מהמשתתפים נתנו תשובה חיובית לשאלה הבאה: ” בדרך כלל אני מתעדכן בחדשות ב-Facebook או עובר דרך קישורים מרשת חברתית זו לאתרי חדשות?”

כדי להתעדכן בחדשות הקוראים שלנו משתמשים במסנג’רים הבאים:

  • WhatsApp – 44%;
  • Facebook Messenger – 17%;
  • Skype – 16%;
  • Viber – 10%;
  • Telegram – 9%.