משתמשים רבים בסגמנט הרוסי של הרשת העולמית מחפשים מידע במנוע החיפוש Yandex. על פי מחקר שנערך על ידי פלטרפורמת Metrica בשנות 2018-2019 ב-Yandex שיעור המשתמשים דוברי רוסית ב-Yandex היה ב-16.5% יותר גבוה מאשר ב-Google.

לכן, לקידום אתרים ב-Yandex ישנה חשיבות רבה עבור בעלי עסקים. קידום זה מאפשר להרחיב את קהל הלקוחות שלכם, למשוך שותפים, להגדיל את התנועה באתר, ולהשיג מטרות עסקיות נוספות.

מאפיינים של קידום אתרים ב-Yandex

בסגמנט הרוסי של הרשת העולמית ישנם שני מנועי חיפוש עיקריים: Google ו-Yandex. העקרונות הבסיסיים של תהליך הקידום בהם לא שונים בהרבה, מאחר ששני מנועי החיפוש משתמשים בכללי דירוג דומים. אך יש מספר גורמים, עליהם כדאי לשים לב כאשר מקדמים אתר ב-Yandex. בואו נתעמק קצת בנושא הזה.

גורמי דירוג שיווקיים

ב-Yandex יש קטגוריה נפרדת של הגורמים המשפיעים על המיקום של חנויות מקוונות ואתרים אחרים מתחום

e-commerce- גורמי דירוג שיווקיים. מדובר על הקריטריונים שמשפיעים על החלטת המשתמש לרכוש מוצר או שירות.

הם כוללים:

  • אבטחת המידע האישי של המשתמשים;
  • תוכן אינפורמטיבי בכרטיסים של מוצרים;
  • מחירים רלוונטיים;
  • פרטי קשר;
  • מבחר;
  • שיטות אספקה ואמצעי תשלום…

דרישות לתוכן

Yandex שמה דגש גדול על התוכן של האתרים. בדיקת תוכן מתבצעת באמצעות אלרוריתם AGS ש מבין הרבה יותר טוב את השאילתות בשפה הרוסית ולעיתים קרובות גורם לפסימיזציה של העמוד עקב ריבוי ספאם. למשל, את בדיקת הייחודיות הוא עושה בשיטת three-shingle word, בעוד ש-Google משתמשת ב-seven-shingle word.

כמו כן, ישנן הגבלות נוקשות יותר מבחינת האנקורים המדויקים, כאשר תדירות השימוש בהם אינה יכולה לעלות על 5%, בעוד שבשלושת תוצאות הראשונות ב-Google הרבה פעמים מופיעים כתבות עם צפיפות האנקורים המדויקים של 7-10%.

כאשר כותבים טקסטים לקידום האתר ב-Yandex, חשוב מאוד בקצרה לתת את התשובה המלאה לשאלת המשתמש. הגודל הממוצע של הטקסט הוא עד 5 אלף, אבל אל תתמקדו יותר מדי במספר הזה, מאחר והגודל האופטימלי תלוי בקבוצת שאילתות שהטקסט נכתב עבורה.

חשוב גם לקרוא ולבדוק בקפידה את הטקסטים לפני שאתם מפרסמים אותם. אלגוריתמים של מנוע החיפוש מסוגלים לזהות שגיאות כתיב דקדוק ואפילו שגיאות סגנוניות שלא בדיוק תורמות להשגת מיקום גבוה בעמוד הראשון של תוצאות חיפוש.

חשיבותם של גורמים התנהגותיים

לקליקביליות, זמן השהייה באתר, ממוצע של דפים שנצפו ואחוז הנטישה יש השפעה גדולה על הדירוג ב-Google. אך ב-Yandex מדדים התנהגותיים הפכו לאחת קבוצות הגורמים החשובות ביותר בדירוג והשפעתם על מיקום האתר גדולה יותר מאשר לקישורים.

ישנם כמה הבדלים בהערכת שיעור נטישה. Google מגדירה כנטישה כל ביקור, בו המשתמש ביקר לא יותר מדף אחד. Yandex פחות קפדנית בנושא הזה. ביקור בדף שנמשך יותר מ-15 שניות לא מוגדר אצלה כנטישה.

זה מסביר את ההבדלים במדדים האלה בין Google Analytics ל-Yandex.Metrica.

לדוגמה, לאתרים המשתתפים בתוצאות חיפוש המידע, שיעור הנטישה ב-Google יהיה קרוב ל-100%. זה קורה כתוצאה מכך שהמשתמש נכנס לאתר, קורא את התוכן, מקבל את המידע הרצוי וסוגר אותו.

לעומת זאת, ב-Yandex שיעור זה יהיה נמוך משמעותית אם התוכן שלכם אכן מספק מענה רלוונטי לשאילתה. לכן, ב-Yandex תוכן איכותי יכול לשפר במידה רבה את הדירוג אפילו אצל אתר צעיר יחסית.

בנוסף למדדים אלה, שניתן לעקוב אחריהם באמצעות כלי ניתוח שונים, צריך לקחת בחשבון גם את מספר החזרות לדף חיפוש. אם המשתמש נכנס לאתר, סגר אותו וחזר לחפש את אותה השאילתה, זה מצביע על כך שהוא לא מצא את מידע הדרוש.

קידום אתרים אזורי

מאפיין חשוב נוסף של מנוע החיפוש הזה הוא קביעת אזור גיאוגרפי מדויק לקידום האתר שלכם. Google מתמקדת באזור של הדומיין, בעוד שב-Yandex אתם יכולים לבד להגדיר את העיר או האזור לקידום האתר מה שמקל בצורה משמעותית על קידום אתרים מקומי.

בשנת 2019, Yandex הודיע על תהליך חידוש של אלגוריתמים שנקרא “Vega”. אחד המאפיינים שלו, עליו העבודים של Yandex סיפרו בבלוג, הוא היפרלוקליות (hyperlocality). כעת, בתוצאות החיפוש האישיות, מנוע החיפוש לוקח בחשבון לא רק את העיר של המשתמש, אלא גם את השכונה ואפילו רחוב.

ככל שהמשתמש, שמקליד שאילתת חיפוש מסוימת, נמצא קרוב יותר לעסק שלכם, כך המיקום שלכם בתוצאות החיפוש שלו יהיה גבוה יותר. זה רלוונטי במיוחד עבור קידום עסקים שקשורים לכתובת פיזית: מוסכים, בתי קפה, פאבים, פיצריות וכו’.

בשל מאפיינים של תחום SEO, Yandex הוא כלי די יעיל לקידום אתרים של עסקים קטנים הפועלים בעיר או באזור מסוים. הם מקבלים סוג של בונוס בתוצאות חיפוש של תושבי האזור הזה, מה שמאפשר להם להתחרות בהצלחה עם חברות שפועלות ברחבי המדינה.

האם זה אומר שחברות גדולות תמיד יפסידו בגלל קידום אזורי? ממש לא. מקדמי אתרים רבים משתמשים בשיטה די מורכבת אך יעילה לקידום של חברות גדולות או חנויות מקוונות. הם בונים תת-דומיינים אזוריים לכל אחד מהאזורים, בהם מתגורר קהל היעד, מה שמאפשר לשפר משמעותית את הדירוג.

עם זאת, כדאי לזכור כי לשם קידום יעיל, האתרים האלה דורשים ניהול רציף ותוכן ייחודי ורלוונטי עבור כל אחד מהאזורים. דרך אגב, טקטיקה זו אינה אפקטיבית עבור ב-Google, מאחר שמנוע החיפוש הזה יתייחס לתת-דומיינים כמו לכפילויות.

גיל האתר

עבור אתרים צעירים, הגיל של הדומיין ממלא תפקיד מרכזי בדירוג. בחודשים הראשונים (2-6 חודשים), האתר לא יוכל להשיג דירוג גבוה וכמות גדולה של מבקרים.

על פי מקדמי אתרים רבים, תופעה זו קוראת בגלל מסנן שנקרא “ארגז החול” (Sandbox) שמופעל על ידי Google, אם כי נציגיה של שני מנועי החיפוש לעולם לא הודו בקיומו.

עם זאת, העובדה היא כי אתרים צעירים במשך כמה חודשים ראשונים אינם מצליחים לשפר את הדירוג שלהם. אך לאחר 3-6 חודשים, ניתן לראות שיפור מהיר במיקום של האתר בתוצאות חיפוש.

Google מאפשרת לזרז את היציאה מארגז החול בעזרת פירסום סדיר של תוכן רלוונטי והגדלה טבעית של משקל הקישורים. קידום של אתר צעיר ב-Yandex הינה משימה מורכבת יותר, אך זמן השהייה בארגז חול במנוע חיפוש זה הוא בדרך כלל קצר יותר.

משקל הקישורים

הערך של בקלינקים (backlinks) בדירוג האתר ב-Yandex הוא הרבה יותר נמוך מאשר ב-Google. הדבר נכון במיוחד עבור אתרים שמספקים מידע כלשהו ויכולים לשפר את הדירוג שלהם אך ורק בעזרת תוכן וגורמים התנהגותיים.

עם זאת,לקישורים עדיין יש השפעה על הדירוג. קידום אתרים חיצוני יכול להביא תוצאות טובות כשמקדמים אתרים מסחריים ותאגידיים. אבל בניגוד ל-Google, בה קישור באיכות גבוהה בתוך כמה ימים יכול לספק עלייה ניכרת בדירוג, ב-Yandex תצטרכו לחכות לתוצאות הרבה יותר.

כשמגדילים את משקל הקישורים, צריך לשים דגש מיוחד לטבעיות של הבקלינקים ולגיל האתרים התורמים. מספר הדומיינים ברשימת האנקורים חשוב גם הוא, בעוד שמיקום הקישור כמעט וחסר משמעות.

חשוב לזכור כי ב-Yandex אי אפשר לחסום בקלינקים מאינדקס. לכן מאוד מומלץ לבחור בקפידה את התורמים ולהימנע מבקלינקים שהתקבלו מאתרים מפוקפקים.

כמו כן, בקניית הדומיין, חשוב לחקור היטב את רשימת האנקורים. פרופיל הקישורים באיכות נמוכה יכול לסבך משמעותית את קידום האתר ב-Yandex.

איסוף של סמנטיקה

הליבה הסמנטית חייבת לכלול מספר מקסימלי של שאילתות רלוונטיות. בתהליך איסוף של הליבה הסמנטית לא מומלץ להתעלם משאילתות בתדירות נמוכה (Low frequency queries) מכיוון שהם אלה שמאפשרים לקבל תנועה ראשונית בשלבים המוקדמים של קידום. שלמות של הליבה הסמנטית משפיעה על מספר שאילתות חיפוש שעבורן האתר שלכם יופיע בתוצאות חיפוש, וכתוצאה מכך משפיעה גם על הנראות שלו במנוע החיפוש.

בדומה ל-Google, הכלל הוא: קבוצת שאילתות אחת לדף אחד. זה מאפשר להימנע ממה שנקרא “קניבליזציה” בתוצאות החיפוש, כאשר האתר מתחרה עם עצמו.

מאחר ו-Yandex מאוד אוהבת תוכן קצר, בעת קלסטריזציה אין צורך לאחד מילות מפתח לקבוצות גדולות. דף שנועד לענות על מספר שאילתות לא צריך להעמיס על המשתמש עם כמות גדולה של טקסט מיותר, במיוחד כאשר מדובר בשאילתות לחיפוש מידע.

אופטימיזציה של תוכן

מכיוון שתוכן הוא אחד המרכיבים החשובים ביותר בקידום אתרים יעיל, כדאי לשים עליו דגש מיוחד. האורך האופטימלי של טקסטים שעונים לשאילתה ספציפית נבחר בהתבסס על ניתוח חמשת תוצאות החיפוש הראשונות.

קודם כל, טקסטים צריכים להיות עם מבנה ברור. כל עמוד צריך לכלול תגי כותרת ותיאור ייחודיים. חשוב שהם יהיו קריאים ויגלו למשתמש ולמנוע החיפוש את הנושא אליו התוכן מוקדש.

מבנה הטקסט נחוץ על מנת להקל על הבנת הטקסט ועל תהליך החיפוש החזותי. לשם כך, משתמשים בכותרות h1-h6, כמו גם ברשימות ממוספרות ומסומנות. בכל עמוד חייבת להיות רק כותרת של h1.

רמת כותרות המשנה צריכה לעלות בהדרגה: אם מחלקים קטע מהטקסט לקטעים קטנים, אז אחרי h2 צריך להיות h3 ולא h4 ומעלה.

דרישות טכניות בסיסיות לטקסט:

  • ייחודיות של 100% (עבור נושאים מאוד ספציפיים עם מינוח מוגבל, מותר 90-95%);
  • צפיפות האנקורים המדויקים 1-5%;
  • שיעור המילים הלא רלוונטיים בתוכן אינו עולה על 60%.